Skip to main content

Ogólnopolska kampania edukacyjna „Dłuższe życie z cukrzycą” ma na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat cukrzycy, w tym cukrzycy typu 2, która dotyczy 80% diabetyków oraz zagrożeń związanych z tą chorobą, ze szczególnym uwzględnieniem powikłań sercowo-naczyniowych. W ramach kampanii realizowane są działania skierowane na poszerzanie wiedzy dotyczącej powikłań cukrzycy, poprawy jakości i długości życia diabetyków, a także akcje z zakresu profilaktyki wśród zdrowych osób.

Kampania „Dłuższe życie z cukrzycą” została zainaugurowana przy okazji obchodów Światowego Dnia Cukrzycy w 2016 roku. Inicjatorem kampanii jest firma Boehringer Ingelheim, a jej partnerami są: Polskie Stowarzyszenie Diabetyków, portal mojacukrzyca.org, Stowarzyszenie Edukacji Diabetologicznej, portal cukrzyca.pl oraz blog Dietolog.pl. Honorowy patronat nad kampanią objęły Polskie Towarzystwo Diabetologiczne i Polskie Towarzystwo Kardiologiczne.

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów kampanii, jest „Deklaracja 12 zasad w walce o dłuższe życie z cukrzycą”
– dokument, który wskazuje najistotniejsze kwestie dotyczące kompleksowej opieki nad chorymi z cukrzycą oraz możliwości zapobiegania tej powszechnej chorobie. Głównym założeniem Deklaracji jest edukacja i zwiększenie świadomości Polaków w zakresie profilaktyki cukrzycy, zwrócenie uwagi na właściwą kontrolę choroby oraz zapobieganie jej groźnym powikłaniom. Deklaracja po raz pierwszy została zaprezentowana z okazji Światowego Dnia Cukrzycy 2017, podczas którego przyjął ją ówczesny Minister Zdrowia – Konstanty Radziwiłł. Deklaracja została przekazana również Ministrom – Maciejowi Miłkowskiemu oraz Zbigniewowi Królowi. Dokument poparli prezydenci miast, marszałkowie, przedstawiciele urzędów miast i urzędów marszałkowskich w 12 miastach w Polsce, w których odbyły się spotkania poświęcone Deklaracji.

W ramach kampanii organizowane są liczne akcje edukacyjno-profilaktyczne dla społeczeństwa. Odbywają się m.in. bezpłatne badania profilaktyczne, w tym pomiar poziomu glukozy we krwi oraz ciśnienia tętniczego, z których mogą korzystać mieszkańcy polskich miast. U wielu z nich wykryto niepokojąco wysoki poziom cukru we krwi i zostały skierowane na dalsze konsultacje lekarskie. Jest to dowód na to, że takie działania są wciąż ważne i potrzebne. Uczestnicy mobilnych przychodni otrzymują również materiały edukacyjne i biorą udział w treningach, promujących aktywność fizyczną.

W akcje kampanii angażują się znane osoby, m.in. dziennikarka Odeta Moro, aktor Michał Piela, poseł Lidia Gądek, dr Joanna Piotrowska, entuzjastka i trenerka Nordic Walking.

W listopadzie 2019 r. kampania „Dłuższe życie z cukrzycą” została wyróżniona prestiżową nagrodą „Złoty Otis z Diamentami”, przyznawaną dla najlepszych inicjatyw edukacyjnych i społecznych w obszarze zdrowia. Kampanię „Dłuższe życie z cukrzycą” uznano za jeden z najciekawszych i najlepiej prowadzonych programów edukacyjno-profilaktycznych w obszarze diabetologii.

W ramach kampanii „Dłuższe Życie z Cukrzycą, od 7 lat edukujemy na temat cukrzycy i jej groźnych powikłań. Planujemy i realizujemy przedsięwzięcia, które wspierają osoby z cukrzycą, ich rodziny oraz bliskich, w życiu z chorobą. Z wielką radością przyjęliśmy wiadomość, że nasze działania zostały docenione przez kapitułę jesiennej edycji Wizjonerzy Zdrowia 2023 i kampania została uznana za Wizjonerski Program Profilaktyczno-Edukacyjny.

Relacja z Gali Wizjonerzy Zdrowia: https://wizjonerzyzdrowia.wprost.pl/

fot Piotr Woźniakiewicz
fot Piotr Woźniakiewicz
fot Piotr Woźniakiewicz
fot Piotr Woźniakiewicz